Meer dan een inclusief pornoboek

Afgelopen zomer verscheen bij Blossom Books de seksbundel Damn Horny (2021) van Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen. Het schrijversduo heeft dan al veel boeken op zijn naam en verkreeg bekendheid met het boekje getiteld Damn, Honey (2018), een oproep voor vrouwen om zich vrij te voelen in hun doen en laten, en de gelijknamige podcast. Naar aanleiding van reacties van lezers en luisteraars die aangaven te verlangen naar meer diversiteit in porno en een perspectief anders dan dat van de cis-heteroman, ontstond het idee voor een queer pornoboek waarin wordt afgerekend met het fetisjeren van dikke mensen, transpersonen en lesbische seks. Hagen en Van Voorthuizen nodigden allerhande mensen uit om een verhaal te schrijven.

/ Marieke van Ekeren /

Het resultaat is een bundel met ruim twintig bijdragen, een afwisseling van expliciete pornografische vertellingen, korte anonieme fantasieën en hier en daar een gedicht of seksadvies. Uiteenlopende seksuele verlangens en verschillende soorten lichamen maken de bundel een verrassende trip door seksland met daarin groepsseks, duoseks, geen seks, packers, vibrators, doms, subs, de hele mikmak. Hoewel penetratieseks er ook in voorkomt is het alles behalve de centrale handeling waar porno vaak om draait. Opvallend is de wisselende literaire kwaliteit. Zo stuurde Babs Gons (schrijver van beroep) een prachtig gedicht in waaruit een sterke wisselwerking tussen genegenheid en geilheid blijkt en Alma Mathijsen (ook schrijver van beroep) toog een stomende dialoog op met eten als subject.

Damn Horny behoort tot de zogeheten ‘Bold-lijn’ van de uitgever, de dappere, stoutmoedige lijn. Daartoe rekent de uitgever boeken die moeilijke ofwel ongemakkelijke thema’s aansnijden en soms taboes doorbreken. Stoutmoedig is Damn Horny zeker en niet alleen omdat het om een collectie queer pornoverhalen gaat. Vrijwel elk stuk is voorzien van een link die leidt naar het social media account van de desbetreffende auteur én een gelijkende erotische portrettekening door illustrator Linda Rusconi. Het is stoutmoedig omdat uitgeefdirecteur Myrthe Spiteri zelf een bijdrage deed, hetgeen ze in een voorwoord verantwoordt. Het publiekelijke karakter is misschien wel het dapperst van dit boek. Iets wat normaal gesproken strikt in privésferen plaatsheeft betreedt het publieke domein, met alle gevolgen van dien.

Eén van de bijdragen is afkomstig van seksuoloog Kaat Bollen. Haar openlijke erotische activiteiten en blote foto’s op social media leidden in 2020 tot een berisping vanuit haar vakgroep. De tuchtcommissie van de Belgische Psychologencommissie oordeelde haar gedrag schadelijk voor de waardigheid van haar vakgroep. Als gevolg stond ze haar titel als psycholoog af.[1] Het is deze kennis die doet beseffen dat de schrijvers van Damn Horny, en bij uitstek Spiteri, vierkant achter Bollen staan. Het exhibitionistische karakter van het boek is in feite een middel, zo blijkt, dat aanspoort tot discussie over de relatie tussen openhartige seksualiteit en professionele waardigheid.

De opvallende keuze voor een boek als medium voor seksverhalen doet tot slot automatisch denken aan de Bouquetreeks, goedkope liefdesromans te vinden in de supermarkt. Een korte studie naar de Bouquetreeks wijst uit dat op de covers vaak innig in elkaars armen verstrengelde witte heterostellen prijken. Tegen de gestroomlijnde lichamen in pakken en jurkjes steekt Damn Horny met een coverillustratie van een dik achterwerk reactief af. De Bouquetboekjes, die ooit een rol hadden bij het normaliseren van pornografie komen nu hopeloos achterhaald over.[2]

Dat Damn Horny een onversneden pornoboek is staat als een paal boven water, maar het is nog veel meer. Het beantwoordt vragen over de seksualiteit van transmensen, dikke mensen, mensen met een fysieke beperking en dient daarmee een behoorlijk emancipatiedoel. Een kijkje in andermans slaapkamers toont daarnaast aan dat penetratieseks niet zo normaal is als veel wordt gedacht. Het roept op tot discussie over exhibitionisme of het al dan niet openlijk zijn over persoonlijke seksualiteit. De grote variatie aan verhalen, qua inhoud en vorm, maken Damn Horny al met al een bont veldboeket, toegankelijk voor een groot publiek.

Marie Lotte Hagen en Nydia van Voorthuizen (ed.), Damn Horny (Blossom Books, 2021)

Marieke van Ekeren (1990) is kunsthistoricus en boekverkoper bij Athenaeum Boekhandel in Amsterdam.

[1]  'Te sexy' als psycholoog, Vlaamse Kaat Bollen levert na reprimande titel in | NOS